یکی از ابتداییترین و مهمترین مشکلات اجرایی که مانع کسب موفقیت و همچنین کاهش انگیزه در بین دانشآموزان میشود، عدم رعایت اصول اساسی برنامهریزی شخصی روزانه است. برنامهریزی چیزی جز شناخت اولویتها نیست و زمانی نیاز به وجود برنامهریزی درک میشود که لازم باشد حجم زیادی از کار در یک بازهی زمانی محدود انجام شود.
دانشآموزان با شناخت اولویتها و همچنین رعایت یکسری کارها میتوانند زمینه را برای افزایش کمیت و کیفیت مطالعهی خود فراهم سازند. این کارها عبارتاند از:
خواندن درس هر روز در همان روز: قطعاً یکی از مواردی که از فراموش شدن زودهنگام مطالب جلوگیری میکند و باعث تثبیت مطالب در ذهن میشود، مطالعهی درس هر روز در همان روز است؛ بنابراین توصیه میشود قسمتی هرچند کوتاه از برنامهریزی شخصی خود را به این امر اختصاص دهید.
داشتن تنوع درسی در برنامهریزی شخصی روزانه: یکی از مهمترین عواملی که باعث افزایش کیفیت و کمیت ساعت مطالعه میشود و از خستگی و حواسپرتی در زمان درس خواندن جلوگیری میکند، مطالعهی چند درس در یک روز است. از دیگر مزایای داشتن تنوع درسی افزایش سرعت عمل و قدرت انتقال ذهن است که این مهارت میتواند دانشآموز را در جلسهی آزمون هم کمک کند.
اولویتبندی در مطالعهی درسها: در تنظیم چیدمان درسهایی که قرار است در طول یک روز خوانده شود، رعایت این نکته الزامی است که ابتدا درسی را که از نظر شما مهمتر و از اهمیت ویژهای برخوردار است مطالعه کنید. این کار باعث میشود حتی اگر به هر دلیل از برنامهی روزانه عقب افتادید، حتیالمقدور موفق به انجام قسمت اصلی و مهم آن شده باشید.
رعایت اصل انعطافپذیری برنامهریزی روزانه: ازجمله مواردی که در تهیهی برنامهای کارآمد جهت مطالعهی روزانه باید مورد توجه قرار گیرد این است که همواره همه چیز آن طور که ما میخواهیم پیش نمیرود و گاهی ممکن است اتفاقاتی غیر منتظره پیش آید. برنامهای که جایی برای این موارد پیشبینی نکرده باشد محکوم به شکست است.
داشتن تعهد به برنامهریزی شخصی روزانه: آنچه به یک برنامه روح میبخشد و زمینه را برای پیشرفت فراهم میسازد، متعهد بودن و همچنین ملزم کردن خود در اجرای مفاد برنامهریزی شخصی روزانه است.
منبع :مقالات کانون فرهنگی آموزش
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر